19.07.2021 6 Мин.

Какво е стрийминг платформа?

Практически примери и функционалности

Стрийминг платформата е софтуерно решение или уеб базирано приложение, което приема и излъчва видео поток. Излъчваното съдържание може да се гледа в реално време и на запис, без да е необходимо сваляне на видеото. Всяка стрийминг платформа има различни възможности за конфигурация.

Типове стрийминг платформи

Стрийминг платформите се делят на 2 категории:

  1. Free Social Media Live Streaming Services – Разработки на големите социални мрежи (Facebook, YouTube, Twitch и др.). Те са безплатни за ползване и позволяват голямо сървърно натоварване.
  2. Live Streaming Developer Products – софтуерните разработки на независими компании обикновено са платени и предлагат по-разширени функционалности като по-добра защита, ограничение на достъпа до видео съдържанието и многоезичност на стрийма.

Технически параметри на стрийминг платформите

1. Видео резолюция

Видео резолюцията е броят пиксели, които съставят изображението. Колкото повече са пикселите, толкова по-ярка ще е картината. Повечето стрийминг платформи предлагат излъчване във Full HD (1 080 p), която се поддържа от всички съвременни устройства и дава добро качество на изображението.

Някои платформи като YouTube и bg.live by STREAMER.BG предлагат и 4К видео излъчване, което е с 4 пъти повече пиксели от FullHD.

2. Адаптивен битрейт

Той позволява гъвкав избор на качеството на изображение спрямо техническите възможности на устройството и бързината на интернета.

3. Latency (латентност) 
Забавянето на сигнала между времето, в което едно действие се случва и достигането на картината до зрителя може да бъде различно. Типичното забавяне е между 30 и 60 секунди. Много от стрийминг платформите предлагат по-ниска латентност, но така рискувате буфериране и/или по-ниско качество на картината. Спрямо типа събитие можете да прецените доколко е решаващо забавянето за Вас. При събития, изискващи висока интерактивност можете да заложите на low latency.

Сървърна натовареност

Колко едновременни зрители може да поеме един стрийм? 

Стрийминг платформите на социалните мрежи безплатно предлагат необятна възможност за сървърна натовареност.

При специализираните стрийминг платформи най-често имате пакет с включени определен брой едновременни зрители и при по-голяма натовареност се таксува реалния или очаквания трафик.

Многоезичност

Един лайв стрийм, няколко езика

За международни събития многоезичността може да е решаваща. В случай че е необходим превод в стрийма, някои специализирани платформи предлагат включване на два или повече аудио канала. Избор на език се прави от менюто на плейъра.

Персонализация

Включване на брандинг елементи
Плейър
  • Цветове: Някои специализирани стрийминг платформи (напр. Vimeo) предлагат промяна на skin-a на плейъра. Можете да изберете цветовете, които ползвате за бутоните на плейъра. 
  • Логото Ви може да бъде позиционирано и видимо по време на цялото излъчване на живо.

Лендинг страница: 
Платформата на bg.live by STREAMER.BG предлага създаване по шаблон на специлизирана лендинг страница. Тя включва:

  • Background тип "плакат";
  • Информация за събитието;
  • Плейър без логото на STREAMER.BG

Интерактивност

Чат, Q&A, анкети и реакции
Именно живата връзка е вододелът между излъчването на живо и постпродукцията. Получаването на обратна връзка на поставени от зрителите въпроси коментари създава връзка и повишава ангажираността.

Чат:

Най-често срещаната форма на интерактивност е чата. Лайв стрийминг платформите имат различни механизми за филтрация/модерация на коментарите. 

  • Facebook: 

    • Чатът може да е свободен или достъпен само за хора, отговарящия на определен критерий;
    • Недоброжелателни коментари могат да бъдат изтрити след публикуването им
  • YouTube:

    • Зрителите са вписани с потребителските им имена
    • Коментарите могат да преминат одобрение преди публикуването им
    • Предлага ограничение, в което само записалите се за канала могат да коментират
  • Vimeo: 

    • Предлага блокиране на конкретни потребители
    • Изтриване на недоброжелателни коментари след публикуването им

Анкети: 

Анкетите са удобен инструмент за сондиране на мнение. Често организаторите на събития ползват sli.do, като посетителите и онлайн зритетелите се логват в едноименната страница.

В случай че не сте запознати, Sli.do не е стрийминг платформа, а е много добър инструмент за получаване на обратна връзка. Отскоро те позволяват вграждане на стрийм в техния портал. Т.е. можете да изберете стрийминг платформа и да вградите излъчването в sli.do. 

По отношение на самите стрийминг платформи, ето кои предлагат анкети:

Facebook:
Анкетите се създават преди самия стрийм и стоят заредени, докато не ги публикувате. Самите анкети излизат върху видеото и зрителите лесно могат да отговорят. Основният недостатък на функционалността е, че не работи добре и често анкетите не излизат при публикация. 

YouTube не предлага анкети

Vimeo:
анкетите се показват отстрани на плейъра, където се помещава и чата. Както във Facebook, така и тук, анкетите се създават преди излъчването и се публикуват в искания момент. След края на анкетата имате възможност просто да я затворите или да публикувате резултатите. 

bg.live by STREAMER.BG:
работи със sli.do интеграция, която позволява създаване на анкети подо формата на избор на опция или ранкинг. Като опция, резултатите могат да се показват в стриийма.

Достъп до стрийма

свободен, платен или ограничен
  1. Свободен достъп: предлага се от всички стрийминг платформи и излъчването може да бъде гледано от всеки;
  2. Платено гледане: потребителите поръчват онлайн билет, като могат да изберат няколко варианта като метод за плащане (с карта, PayPal или еPay). Цената на билета може да е една или потребителят да избере колко да плати (bg.live). 
  3. Ограничение с парола: Vimeo и bg.live предлагат такова ограничение. Недостатъкът е, че паролата може да бъде препращана от потребители без възможност за контрол;
  4. Ограничение по списък с имейли/кодове: Излъчването на живо е достъпно само за потребители, получили код за гледане или вписани в списък с имейли (платформата на bg.live);
  5. Ограничение по геолокация: на база IP адреси могат да бъдат валидирани зрители на база на тяхното местоположение. Така можете да ограничите едно излъчване да бъде достъпно само за хора в/извън определени градове и държави (платформата на bg.live);
  6. Вписване: след въвеждане на информация за себе си, потребителят достъпва излъчването на живо (платформата на bg.live). 
  • Ограничение с платено гледане:
    Със закупен билет може да гледа само 1 потребител

  • Ограничение на достъпа с имейл: 
    Само предварително вписани имейли могат да гледат излъчването

  • Ограничение с парола:
    След въвеждане на зададената парола, потребителят има достъп до видео излъчването.

Всяка технология има своите предимства и недостатъци, но при избора на стрийминг платформа има няколко важни въпроса, които могат да Ви насочат: 

  1. Каква е целта, която желаете да постигнете? Широка публичност или конфиденциалност? 
  2. Имате ли разработен канал (Facebook, Youtube, Вашият уебсайт)?
  3. Очаквате ли действие от зрителите (покупка на билет, вписване или споделяне на съдържанието)?

Таисия

Как мога да Ви бъда полезна?
С радост ще Ви отговоря!

Контакти

STREAMER.BG
бул. Княз Александър Дондуков 18
1000 София
България

Поискайте оферта

Колко камери ще са необходими?
Ще има ли презентация?
Ще се включват ли дистанционни лектори?
На коя платформа ще се излъчва събитието?
Какъв ще е достъпът до излъчването?