12.07.2018 20 мин.

Как да изберете лайв стрийминг платформа?

Предимства и недостатъци на Facebook Live, YouTube Live и STREAMER.BG

Избор на платформа за излъчване на живо

Често лайв стриймът се оприличава като телевизия на живо в интернет – видеозаснемане и режисура с професионални видеокамери в реално време, което се излъчва на определена платформа и достига до своите зрители.

Задържим ли дефиницията за “телевизия на живо” можем да интерпретираме платформата за излъчване като телевизионен канал, на който зрителите ще гледат. Но ако в телевизията всеки канал има програма от предавания, то при излъчването на живо платформата е свободен избор, който можете да направите спрямо техническите възможности на всяка платформа, както и според Вашите маркетинг ресурси и цели.

Платформите се делят основно на две категории:

1) Free Social Media Live Streaming Services, които са разработки на социалните мрежи - Facebook Live, YouTube Live, Periscope /Twitter/. Освен любителско излъчване на живо през телефона, тези платформи предоставят и възможност за професионален стрийминг, за чието изпълнение са необходими професионално техническо оборудване, както и енкодинг софтуерно/хардуерно решение

 

2) Live Streaming Developer Products, софтуерни разработки на независими компании, като STREAMER.BG, DaCast, Livestream, които са съсредоточени изцяло в предлагането на професионална услуга по излъчване на живо.

В тази статия ще разгледаме предимствата и недостатъците на 3 платформи за разпространение, които са най-чест избор сред партньорите ни. Те предлагат добро качество на видео възпроизвеждане на най-разпространените устройства и браузъри.

Facebook Live:

Facebook предлага общодостъпна Live услуга от началото на 2016 година и за този кратък период доби голяма популярност.

Лайв стриймът може да се осъществи на:

- Бизнес Facebook страница

- Лична Facebook страница

- Събитийна Facebook страница (event page)

- Във Facebook група

Facebook Live публикацията може да бъде създадена 7 дни преди началото на излъчването. След което за нея могат да се абонират потребители, да бъде споделяна на други Facebook страници и да бъде вграждана на уебсайтове извън социалната мрежа.

Предимства:

  • Заинтересованите могат да се запишат за получаване на известие всеки път, когато сте live
  • Живото видео се възпроизвежда директно в нюзфийда на потребителите
  • Получава по-висок органичен трафик (organic reach), в сравнение с друг тип публикации
  • Има лавинообразен ефект чрез възможността за харесвания, коментари и споделяния
  • Излъчването на живо може да бъде пуснато на няколко Facebook страници едновременно чрез crossposting функционалността

Недостатъци:

  • Максималната продължителност на излъчване със запазване на видео архив е до 4 часа
  • Живото излъчване не може да бъде ограничено други критерии освен възраст (18+)
  • Facebook Live позволява рекламa на прякото излъчване само за верифицирани страници, а за съжаление тази опция все още не е налична за България
  • При видео архив често има разминаване между звук и картина
  • Невъзможност за уреждане на авторски права и риск от сваляне на стрийма при наличие на музика: Социалните мрежи имат разработени алгоритми, които са части от секундата засичат авторски изпълнение. За съжаление, възможността за заплащане за авторски права при излъчване на живо в социалните мрежи все още се развива и не е налична, и рискът съдържанието да бъде свалено е налице.
  • Опасност от сваляне на стрийма при включване на реклами във видео съдържанието
  • Липса на отговорност и възможност за контакт при технически проблеми. За радост са малко случаите, в които стриймът на тяхна платформа пропада и отнема време, докато се възстанови
  • При прекъсване на стрийма е необходимо да се създаде нова Live публикация

YouTube Live:

YouTube e видео социална мрежа и като такава, тя се ползва целенасочено от потребители. YouTube Live публикация може да се създаде по всяко време и тя може да бъде вградена на други уеб страници.

Предимства:

  • Като специализирана видео платформа, YouTube предлага изключително високо качество на видео възпроизвеждане (до 4К)
  • YouTube Live няма ограничение в продължителността на излъчване
  • За разлика от Facebook, социалната мрежа предлага деактивиране на възможността за чат, както и предварителна филтрация на коментарите от страна на потребителите

Недостатъци:

  • За разлика от друг тип видео съдържание, Live излъчването не може да бъде промотирано
  • Функционалността за напомняне при начало на излъчването не работи
  • YouTube предлага функционалност за ограничение по имейл адреси, но за да предоставите достъп на някого, той трябва да има YouTube профил
  • Както при Facebook, така и при YouTube, при наличие на музика стриймът съдържанието рискува да бъде спрян
  • Липса на отговорност и възможност за контакт при технически проблеми

N.B.: Споделянето на YouTube линк във Facebook не е ефективен начин за постигане на по-широк обхват поради ограничаването на споделено от YouTube съдържание във Facebook. Желаете ли да достигнете до последователите си в двете социални мрежи, изберете паралелно излъчване към всяка една от тях.

STREAMER.BG:

STREAMER.BG е специализирана платформа за видео излъчвания. Тя предлага както висококачествено излъчване на живо и видео архив на всяка една уебстраница (но не и в социалните мрежи), така и гъвкаво ограничение на достъпа до видео съдържанието.

Вярно е, че при видео излъчване в социалните мрежи имате възможност да вградите видеото в избрана уебстраница и така видео съдържанието да може да се гледа на повече места, но за тази цел е необходимо да имате професионална Facebook/YouTube страница. В случай че нямате такава, можете да изберете независима платформа, която не е обвързана със създаване на профил.

Друга причина да изберете независим доставчик е естеството на излъчваното съдържание. Лайв стриймът в социалните мрежи е много подходящо комуникационно средство, когато желаете да споделите общодостъпно съдържание, което би заинтригувало именно последователите Ви там. Такъв тип съдържание може да бъде отразяване на организирано от Вас събитие, продуктово представяне или Q&A сесия. Но при друг тип съдържание, предназначено към тесен кръг от потребители, социалните мрежи не са работещо решение.

Предимства:

  • Гъвкаво ограничение на достъпа срещу парола, IP адрес, както и срещу заплащане
  • Възможност от излъчване на съдържание с музика без риск от сваляне на стрийма
  • Бърза реакция и наличие на отговорност при възникнали проблеми
  • Евентуално прекъсване на стрийм не изисква създаване на нова Live публикация, тъй като възобновения стрийм продължава на същия линк
Недостатъци:
  • Липса на лавинообразност - силната страна на социалните мрежи е, че имат силата да привличат спонтанно онлайн зрители, което при излъчване извън социална мрежа няма такъв ефект, дори и при наличие на възможност за споделяне на събитието
  • Качеството на видео възпроизвеждане на платформата е HD, за разлика от YouTube, който може да се похвали с 4К
  • За разлика от решенията на социалните мрежи, не е наличен брояч на онлайн зрителите. Статистика за гледаемостта е налична след края на излъчването на живо

Какъв тип съдържание излъчвате? Какви аудитории целите? Свободен ли ще е достъпът до съдържанието? Отговорите на тези въпроси ще Ви дадат насока коя платформа да изберете. Ако се колебаете, за разлика от телевизията, при излъчването на живо можете да изберете повече от една платформа. Независимо какъв избор направите, важно е да планирате популяризацията на живото излъчване, тъй като както знаете, изборът на платформа не гарантира гледаемост, а без зрители – стриймът не е необходим.

 

Blog autor Taisiya Ailleurs

Имате ли допълнителни въпроси?
С радост ще Ви отговоря!
Таисия


Не изпускайте нищо интересно!

Ще Ви изпращаме бюлетин с най-новите ни статии веднъж месечно

Нищо повече, нито по-малко : )

Запиши ме!

Как да представите презентация в излъчването на живо

Как да представите презентация в излъчването на живо

По един атрактивен и приятен за онлайн зрителите начин

Отделили толкова време и внимание на презентацията, е важно да знаете как тя ще бъде визуализирана в излъчването на живо - чрез видеозаснемане или чрез включването ѝ като отделен източнк в стрийминга [...]

Как да ангажирате чрез включване на LIVE Feed в излъчването на живо

Как да ангажирате чрез включване на LIVE Feed в излъчването на живо

Остроумни коментари, цитати, въпроси, снимки - всички тези форми на съдържание са връзката Ви със зрителите и тяхното отразяване дава гласност на самия пост. Ангажираността на онлайн зрителите може да бъде увеличена чрез придаване на стойност на нагласите и настроенията им посредством включване на публикации в стрийминга [...]